Justiça Restaurativa na Escola: promovendo a Cultura de Paz

Flávia Maria Lourenço da Costa, Wesley Werner da Silva Nunes, Mayara Felix Sena Nunes, Abigail Malavasi

Abstract


Esse texto apresenta um relato de prática docente, pela realização de uma Pesquisa-Ação, com uma turma de 29 alunos do 5º ano da Rede Pública Municipal de Ensino Fundamental, do município de Santos-SP, envolvendo a aplicação da Justiça Restaurativa (JR) no contexto escolar, por meio do uso dos Processos Circulares. O objetivo desse trabalho acadêmico é identificar em que medida a aplicação dessa metodologia contribui para a prevenção da violência no ambiente escolar. Os resultados obtidos após a aplicação apontam reflexões e caminhos para o aprimoramento deste instrumento potencializador da Cultura de Paz.

Palavras-chave: Justiça Restaurativa; Cultura de Paz; Processos Circulares; Violência; Educação

Restorative Justice at School: Promoting a Culture of Peace

Abstract: This text presents a report of teaching practice, by conducting an Action Research, with a group of 29 students from the 5th grade of the Municipal Public Elementary School, in the city of Santos-SP, involving the application of Restorative Justice ( JR) in the school context, through the use of Circular Processes. The objective of this academic work is to identify to what extent the application of this methodology contributes to the prevention of violence in the school environment. The results obtained after the application point to reflections and ways to improve this instrument that enhances the Culture of Peace.

Keywords: Restorative Justice; Culture of Peace; Circular Processes; Violence; Education


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.