DESMISTIFICANDO AS AULAS DE BOTÂNICA: SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA USO DE MAQUETE TÁTIL 3D

Camilla Veridiana Da Silva Ribeiro Lobo de França, Flávia Martho Landinho, Odair José Garcia de Almeida, Jessica Prudencio Trujillo Souza

Abstract


Since the ancient times, the teaching of sciences accompanies the human being. Science allows the discovery and the knowledge of the mankind and the surrounded environment. This discovery of knowledge must be introduced to all students to reach an inclusive education for everyone. Thus, the present report aims to propose a didactic sequence planned for the inclusion of students with visual impairment, or not. The activity was partially applied and allowed us to conclude that a set of actions able to join the five human senses provides an interaction between sighted and visually impaired students; respecting the own limitations, peculiarities, and goals of each human being.

Keywords: Teaching of sciences. visually impaired. didactic sequence.

__________________________________________________________________

Desde a antiguidade, o ensino de ciências acompanha o ser humano. A ciência permite a descoberta e o conhecimento do homem e do ambiente que o cerca. Essa descoberta dos saberes deve ser introduzida a todos os alunos para que a educação inclusiva aconteça. Em vista disso, o presente relato tem como objetivo propor uma sequência didática planejada para a inclusão de estudantes com deficiência visual e videntes. A sequência didática que foi, parcialmente, aplicada permitiu concluir que o conjunto de atividades que unem os cinco sentidos humanos permite uma interação entre alunos videntes e deficientes visuais respeitando que cada ser humano tem suas limitações, peculiaridades e metas.

Palavras-chave: Ensino de Ciências. Deficientes visuais. Sequência didática.



Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.