DOCÊNCIA, INCLUSÃO E ENSINO DE CIÊNCIAS

Douglas Gustavo Tenório da Silva, Natália Pertusi, Graziela Alexandre Souza, Jussara Oliveira Santos, Marina Finco Fávero, Ana Carolina Biscalquini Talamoni

Abstract


BioContos Project carries out weekly storytelling at a Municipal School of Elementary Education in the Municipality of São Vicente, taking into account the local aquatic biodiversity. From the contact with the diversity of primary school children, work began on the inclusion of students with special educational needs (NEE), since studies show that their inclusion in the regular school makes them more active in society and assist in development. We developed some questionnaires addressed to teachers, in order to verify the main difficulties and challenges they face in the inclusion process. We verified similarities in the answers such as the lack of report, specialized support, didactic materials as well as qualified professionals to provide psychopedagogical support. In addition, we asked teachers to evaluate the BioContos project from an inclusive perspective.

Keywords: Special Educational Needs, Inclusion, Tell story

_____________________________________________________________________

O Projeto BioContos realiza contações de história semanais em uma E.M.E.F. do Município de São Vicente tendo como temática a biodiversidade aquática local. A partir do contato com a diversidade das crianças do Ensino Fundamental I, iniciou-se um trabalho pensando na inclusão dos alunos com Necessidades Educativas Especiais (NEE), já que estudos comprovam que a inserção dos mesmos na escola regular os tornam mais ativos na sociedade e auxiliam no desenvolvimento. Elaboramos alguns questionários direcionados aos professores, com o intuito de verificar as principais dificuldades e desafios por eles enfrentados no processo de inclusão. Verificamos semelhanças nas respostas como a falta de laudo, de apoio especializado, de materiais didáticos bem como de profissionais qualificados para darem suporte psicopedagógico. Além disto, solicitamos aos docentes que avaliassem o projeto BioContos sob a perspectiva inclusiva.

Palavras-chave: Necessidades Educativas Especiais, Inclusão, Contação.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.