O ORIENTADOR EDUCACIONAL ATRIBUIÇÃO E RELEVÂNCIA NO CONTEXTO DA INCLUSÃO

Vanessa Maria da Silva

Abstract


The purpose of this study is to discuss the role of the Pedagogical Advisor, its attributions and the changes arising from the inclusion process that occurs not only in the school, but also in the surrounding community, such as the surrounding families and also the school community: teachers , staff and staff - the whole set that operates in inclusive school. In a qualitative way, using bibliographical research, to better understand the attributions of the Pedagogical Advisor's work in the inclusive context, its difficulties and its real function in contemporary society. Having as a theoretician who will base the problems, Grinspun (2011), because it has as a field of research the Educational Orientation and its attributions over the years. It was found at the end of the studies of this theme that the challenge for the system is that of the inclusive school and the social role, since the transformation that passes through the school implies in the transformation of a society as a whole. Inclusion is also a practice for citizenship. Building inclusion is redoing relationships and making them human.

Keywords: Educational advisor; Inclusion; Assignments.

O objetivo deste estudo é discutir o papel do Orientador pedagógico, suas atribuições e as modificações decorrentes do processo de inclusão que se dá não só na escola, mas também na comunidade que a cerca, como as famílias do entorno e também a comunidade escolar: professores, funcionários e equipe – todo o conjunto que atua na escola inclusiva. De cunho qualitativo utilizando-se inicialmente da pesquisa bibliográfica, para haver uma melhor compreensão das atribuições do trabalho do Orientador Pedagógico no contexto inclusivo, suas dificuldades e sua real função na sociedade contemporânea. Tendo como teórico que embasará as problemáticas, Grinspun (2011), pois tem como campo de pesquisa o da Orientação Educacional e suas atribuições ao longo dos anos. Apurou-se ao fim dos estudos desta temática que o desafio para o sistema é o da escola inclusiva e o papel social, pois a transformação que passa pela escola implica na transformação de uma sociedade como um todo. A inclusão também é uma prática para a cidadania. Construir inclusão é refazer relações e fazê-las humanas.

 

Palavras-chave: Orientador Educacional; Inclusão; Atribuições.

 


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.