O ALUNO AUTISTA NA PERSPECTIVA INCLUSIVA

Rubiléa Fernandes Leal

Abstract


This article reflects the landmark inclusion and your evolution, were numerous battles until the recognition of their rights, the fight goes on for people with disabilities are respected as any citizen. The legislation was key to social change and a distinguished look to those who seek to position themselves and face difficulties imposed by an uninformed and sometimes prejudiced society. However, it is not enough to make the host legislation of disabled children, more than that, if necessary, provide a little, so that the child develops like any other. Currently is public and notorious, the increase of enrollment of autistic children in regular education and the need to enforce your rights as active citizen in our society. The school environment and the whole school team, are essential for the development and the exercise of citizenship of those educating, although many questions permeate among teachers of how to serve them properly, important to have an exchange of experiences and information related to the Autism and the interaction between social, family and school.

Key words: Inclusion-citizenship – Autism

O artigo presente reflete o marco histórico da inclusão e sua evolução, foram inúmeras as batalhas até o reconhecimento de seus direitos, a luta continua para que as pessoas com deficiência sejam respeitadas como qualquer cidadão. A legislação foi fundamental para uma mudança social e um olhar diferenciado àqueles que buscam se posicionar e enfrentam dificuldades impostas por uma sociedade desinformada e por vezes preconceituosa. Porém, não basta que a legislação obrigue o acolhimento das crianças deficientes, mais que isso, se faz necessário, prover meio, para que essa criança se desenvolva como outra qualquer. Atualmente é público e notório, o aumento de matrículas de crianças autistas no ensino regular e a necessidade de se fazer valer seu direito como cidadão atuante em nossa sociedade. O ambiente escolar e toda equipe escolar, são essenciais para o desenvolvimento e o exercício da cidadania desses educando, embora muitas dúvidas permeiam entre os docentes de como atendê-los adequadamente, importante que haja troca de experiências e informações relacionadas ao autismo e a interação entre os meios: social, familiar e escolar.

 

Palavras chave:  Inclusão – Cidadania – Autismo.


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