INTERVENÇÃO PSICOPEDAGÓGICA NA DIFICULDADE DE APRENDIZAGEM DA MATEMÁTICA

Damaris Oliveira Cavalcante

Abstract


Solving math problems has been one of the most difficult of today's students, many students give up performing calculations, but why does this happen? There is a plausible answer to this disinterest in mathematics, there is something that can undermine the evolutionary conditions of student learning teaching, characterized as a disorder, more specifically dyscalculia. In this way, this article aims to address the main factors of learning difficulties in mathematics and to present the steps of a diagnosis and referrals that can aid the learning of mathematics for the child in the day to day. This research has a theoretical approach, bibliographical, with a perspective in the investigation of facts in the process of teaching learning in students with disorder: dyscalculia. The performance of a multidisciplinary team is extremely necessary, but teachers and managers need to be attentive with signals that the students present. With a multidisciplinary team, it is possible to exclude any kind of physiological problem that may exist. If the diagnosis is really dyscalculia, the psychopedagogue can work activities that aid in its development in mathematics and intervene according to the difficulty of each subject.

Keywords: Dyscalculia, learning difficulty, mathematics.

Resolver problemas de matemática tem sido uma das maiores dificuldade dos alunos de hoje, muitos alunos desistem de realizar cálculos, mas, porque será que isso acontece? Há uma resposta plausível para esse desinteresse pela matemática, existe algo que pode prejudicar as condições de evolução do ensino aprendizagem do aluno, caracteriza-se como um distúrbio, mais especificamente discalculia. Dessa maneira, este artigo tem como objetivo central abordar os fatores principais da dificuldade de aprendizagem na matemática e apresentar os passos de um diagnóstico e os encaminhamentos que possam auxiliar a aprendizagem da matemática para a criança no dia a dia. Esta pesquisa tem uma abordagem teórica, bibliográfica, com uma perspectiva na apuração de fatos no processo de ensino aprendizado em alunos com distúrbio: discalculia. A atuação de uma equipe multidisciplinar é extremamente necessária, porém os professores e responsáveis precisam estar atentos com sinais que os alunos apresentam. Com uma equipe multidisciplinar, é possível que seja excluído todo tipo de problema fisiológico que possa existir. Se o diagnóstico for realmente discalculia, o psicopedagogo pode trabalhar atividades que o auxilie no seu desenvolvimento na matemática e intervir de acordo com a dificuldade de cada sujeito.

Palavras-Chave: Discalculia, dificuldade de aprendizagem, matemática.


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