THE STUDENT'S LITERACY PROCESS WITH DOWN SYNDROME AT SCHOOL

Priscila Oliveira Alves

Abstract


This article deals with the theme of the literacy process of the student with Down Syndrome in the inclusive school in the initial years, as well as the difficulties faced by the student and the teachers in the school context. The strategies of literacy in the school routine of the student with Down syndrome are described, based on the literacy presuppositions of Maria Teresa C. Troncoso as well as the references of the Special Education Secretariat of the Ministry of Education and Culture. It is, therefore, a bibliographical research based on these references that are available on the official websites of the MEC. In structuring this method of reading, both the abilities of people with Down syndrome and their specific difficulties should be taken into account. In this sense, we would say that visual attention, perception and memory are strengths that clearly improve with well-structured work. However, they have significant difficulties in auditory perception and memory, and that in order to teach them to read, it is not necessary to wait for a total mastery of their auditory capacity, since the student can make much progress in reading through more visual and gestural.

Keywords: Literacy; Down's syndrome; Method.

RESUMO

O presente artigo aborda a temática do processo da alfabetização do aluno com Síndrome de Down na escola inclusiva nos anos iniciais, bem como as dificuldades enfrentadas pelo aluno e pelas professoras no contexto escolar. São descritas as estratégias de alfabetização na rotina escolar do aluno com síndrome de Down a partir dos pressupostos de alfabetização de Maria Teresa C. Troncoso como também os referenciais da Secretaria de Educação Especial do Ministério da Educação e Cultura. Trata-se, portanto de uma pesquisa bibliográfica a partir desses referenciais que se encontram disponíveis nos sites oficiais do MEC. Na estruturação deste método de leitura, tanto as habilidades das pessoas com síndrome de Down quanto suas dificuldades específicas devem ser levadas em consideração. Nesse sentido, diríamos que atenção visual, percepção e memória são pontos fortes que, melhoram claramente com trabalho bem estruturado. Porém, elas têm dificuldades significativas na percepção auditiva e na memória, e que, para ensiná-los a ler, não é necessário esperar por um domínio total de sua capacidade auditiva, uma vez que o aluno pode fazer muito progresso na leitura com procedimentos mais visuais e gestuais.

 

Palavras-chave: Alfabetização; Síndrome de Down; Método.

 


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