A PRESENÇA DO LÚDICO NAS SÉRIES FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL -6º, 7º, 8º e 9º ANOS
Abstract
Considering that ludic is extolled as an element that contributes to the healthy development of physical, cognitive, social and emotional aspects of the human being, this study aimed to carry out a bibliographical survey that indicates if there is interest of education professionals in researching on the relevance from the playful to the pedagogical action with children and young people of the final series of Basic Education II (6th, 7th, 8th and 9th years). The commitment to the topic was due to the interest of researching diversified methodologies that meet the heterogeneous group of Primary Education II. The methodology of this work is the bibliographical research, from sources available on the internet, in the databases of four repositories, namely, Google Scholar, Scielo, Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), and Digital Thesis Library and Dissertations of USP. From the researches we have analyzed the Abstracts from where we arrived the considerations that, in the researches, the ludic is often pointed only as a specific strategy, to attend a specific curricular component or a specific content and that, therefore, there is significant space for researches that investigate the action of playfulness in elementary students II (6th, 7th, 8th and 9th years).
Keywords: playful, pedagogical action, final series of Elementary School.
Resumo
Considerando que o lúdico é enaltecido como elemento que contribui para o desenvolvimento saudável de aspectos físicos, cognitivos, sociais e emocionais do ser humano, buscou-se neste estudo realizar um levantamento bibliográfico que aponte se existe interesse dos profissionais da educação em pesquisar sobre a relevância do lúdico para a ação pedagógica com crianças e jovens das séries finais do Ensino Fundamental II (6º, 7º, 8º e 9º anos). O empenho no tema se deu pelo interesse de pesquisar metodologias diversificadas e que atendam o grupo heterogêneo do Ensino Fundamental II. A metodologia deste trabalho é a da pesquisa bibliográfica, a partir de fontes disponíveis na internet, nos bancos de dados de quatro repositórios, a saber, Google Acadêmico, Scielo, Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD), e Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP. Das pesquisas encontradas foram analisados os Resumos de onde chegou-se as considerações de que, nas pesquisas, o lúdico é muitas vezes apontado apenas como uma estratégia específica, para atender um componente curricular específico ou um conteúdo específico e que, portanto, existe espaço significativo para pesquisas que investiguem a ação do lúdico em alunos do Ensino Fundamental II (6º, 7º, 8º e 9º anos).
Palavras chave: lúdico, ação pedagógica, séries finais do Ensino Fundamental.
Refbacks
- There are currently no refbacks.